مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره و انجام پایان نامه و استخراج مقالات معتبر مدیریت. انجام پایان نامه به روش فرایند تحلیل شبکه ای(ANP) و فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)

فرآیند تحلیل شبکه ­ای

چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۰۳:۴۶ ب.ظ

بکارگیری فرآیند تحلیل شبکه ­ای (ANP) در الویت بندی خط­مشی­های بازاریابی دوره عمر کالا

 

چکیده

هدف پژوهش حاضر الویت­بندی خط­مشی­های بازاریابی برای شرکت آذر باتری ارومیه بوده و به شیوه توصیفی انجام شده است. در این پژوهش ابتدا با توجه به تغییرات میزان فروش شرکت آذر باتری مشخص گردید که کالای این شرکت در مرحله رشد قرار دارد و برای این مرحله می­توان چهار خط­مشی افزایش کیفیت و افزایش ویژگی جدید به کالا، وارد شدن به قسمت­های جدیدی از بازار، استفاده از کانال­های توزیع جدید و کاهش قیمت فروش برای جلب لایة بعدی خریدارانی که به قیمت فروش حساس هستند را برشمرد. سپس اقدام به توزیع پرسشنامه در شرکت آذر باتری گردید و داده­های جمع آوری شده با استفاده از نرم ­افزار Super Decision  و فرآیند تحلیل شبکه­ای (ANP) تجزیه و تحلیل و خط­مشی­های بازاریابی الویت­بندی شدند. نتایج حاکی از آن بود که وارد شدن به قسمت­های جدیدی از بازار بالاترین الویت را داراست.

 

واژه‌های کلیدی: دوره عمر کالا، خط­مشی­های بازاریابی، تصمیم­گیری چند معیاره، فرایند تحلیل شبکه­ای

 

1- مقدمه

منابع در دسترس سازمان­ها محدود است، متاسفانه اغلب شرکت­ها و مؤسسات به دلیل فقدان الویت بندی مناسب در شاخصه­ها و معیارها، بسیاری از منابع خود را از دست می­دهند (رضوانی و همکاران، 1385). موفقیت در بازارهای پرچالش مستلزم آمادگی لازم برای کاهش آگاهانه تهدیدات و استفاده از فرصت­هاست و شرکت­های کسب­ و کار باید در محیط­ نامطمئن به این چالش­ها پاسخ گویند. تحولات در بازار، شرکت­ها را در اتخاذ خط­­مشی مناسب به اشتباه می­اندازد (دکتر حمیدرضا سعیدنیا و همکاران، 1385). شرکت­ها به دلیل تغییر شرایط اقتصادی و یکسان نبودن فعالیت­های رقابتی معمولا به این نتیجه می­رسند که در خلال دوره عمر کالا بایستی خط­مشی بازاریابی خود را مورد بازنگری قرار دهند. در نتیجه یک شرکت باید خط­مشی­هایی مناسب آن مرحله از دوره عمر کالای خود را طراحی کند. دوره عمر کالا مفهوم با اهمیتی است که آگاهی­هایی دربارة جنبه­های رقابتی پویا در اختیار ما قرار می­دهد (کاتلر، 1389: 379). چرخة عمر محصول، می­تواند بیانگر تغییراتی باشد که شرکت در مسیر حرکت محصول در چرخه عمر خود، اعمال می­کند. شکل چرخه عمر محصول، بین صنایع و درون صنایع، بسیار متفاوت است. یک تحقیق، 12 نوع چرخه عمر محصول را شناسایی کرده است، اما معمولا آن را s شکل (منحنی کلاسیک) می­دانند که از دوره­های معرفی، رشد، بلوغ و افول تشکیل شده است (رضوانی و همکاران، 1389). همه کالاها دارای عمر s شکل نیستند. بعضی از کالاها متولد می­شوند و بلافاصله وارد مرحله زوال می­شوند. دوره توقف بعضی از کالاها در مرحله بلوغ، نسبتا طولانی است. کالاهایی هم هستند که پس از ورود به مرحله زوال، مجدداً با تبلیغات گسترده یا تجدید جایگاه در بازار، وارد مرحله رشد شده­اند. یک شرکت باید چگونگی مراحل مختلف دوره عمر کالای خود را بدرستی بشناسد تا بتواند با توجه به این مراحل، خط مشی­های معقول و منطقی را در بازار در پیش گیرد. این همان مسئله خط مشی دوره عمر کالا است. خط مشی­های بازاریابی به نوبه خود بر عملکرد کالا در مراحل بعدی دوره عمر آن تأثیر می­گذارد (کاتلر و همکاران، 1386: 409).  باید در نظر داشته باشیم که کالاها عمر محدودی دارند و فروش کالا مراحل شاخصی را طی می­کند و در هر مرحله هم فروشنده با چالش­ها، فرصت­ها و مسائل و مشکلات متفاوتی روبه­روست. سودآوری در مراحل مختلف دوره عمر کالا افت و خیزهای خاص خود را دارد. کالاها در مراحل مختلف دوره عمر خود به خط مشی­های متفاوتی در زمینة بازاریابی، مالی، تولید، خرید و تدارکات و منابع انسانی نیاز دارند (کاتلر، 1385: 380). همانگونه که بیان شد به علت محدود بودن منابع سازمانی و فضای رقابتی شدید، شرکت­ها باید از خط مشی مناسب برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. شرکت آذر باتری به عنوان تولید کننده انواع باتری برای خودروهای سبک و سنگین از این قاعده مستثنی نبوده و در راستای تثبیت و بهبود موقعیت رقابتی خویش درصدد الویت بندی خط­مشی­های بازاریابی برای کالای خود برآمده است که فرآیند اجرای آن، موضوع مقاله حاضر را در بر می­گیرد. و این پژوهش دو هدف اصلی را دنبال می­کند: 1- مشخص کردن مرحله عمر کالای شرکت آذر باتری، 2- ترتیب الویت خط­مشی­های بازاریابی در آن مرحله برای شرکت آذر باتری. که در این پژوهش برای تحقق هدف اول و مشخص شدن مرحله دوره عمر کالا از میزان فروش شرکت در سال­های اخیر استفاده شده و هدف دوم با به­کارگیری فرایند تحلیل شبکه ای در اولویت­بندی خط مشی­های بازاریابی میسر گردیده است.

 

2. مبانی نظری و پیشینه تحقیق

 

2-1. تعاریف مفهمومی

·     دوره عمر کالا

هر کالایی دوره عمر خاص خود را دارد. دوره عمر کالا از چهار مرحله کاملاً مجزا، به شرح زیر تشکیل می­شود. (کاتلر، 1385)

1-  معرفی: دوره ای که در آن کالا به بازار معرفی می­شود و رشد فروش کند است. سود نیز بدلیل هزینه­­های نسبتاً سنگین عرضه کالا، تقریباً صفر است.

2-  رشد: دوره ای است که کالا در بازار مورد قبول واقع می­شود و سودآوری به طور قابل ملاحظه­ای افزایش می­یابد.

3-  بلوغ: در این دوره از رشد فروش کاسته می­شود، چرا که کالا توسط اکثریت خریداران بالقوه پذیرفته شده است. سودآوری در این دوره تثبیت می­شود یا کاهش می­یابد، چرا که برای دفاع از موقعیت کالا در مقابل رقبا هزینه­های بازاریابی را باید افزایش داد.

4-  زوال: در این دوره فروش تحت تأثیر عوامل مختلف کاهش یافته و سودآوری تحلیل می­رود.

 

·     خط­مشی­های بازاریابی دوره عمر کالا

 مدیریت می­تواند در مرحلة معرفی یکی از چهار خط­مشی زیر را انتخاب کند:

 خط­مشی بهره­برداری سریع، خط­مشی بهره­برداری کند، خط­مشی نفوذی سریع، خط­مشی نفوذی کند

 در مرحله رشد شرکت برای حفظ رشد سریع بازار تا جایی که ممکن است، از خط­مشی­های زیر استفاده می­کند:

 افزایش کیفیت و افزایش ویژگی جدید به کالا، وارد شدن به قسمت­های جدیدی از بازار، استفاده از کانال­های توزیع جدید، کاهش قیمت فروش برای جلب لایة بعدی خریدارانی که به قیمت فروش حساس هستند

خط­مشی­های بازاریابی در مرحله بلوغ شامل اصلاح بازار، اصلاح کالا، اصلاح ترکیب عناصر بازاریابی می­باشند.

خط­مشی­های بازاریابی در مرحله زوال نیز به شرح زیر می­باشد:

افزایش سرمایه­گذاری شرکت (برای تسلط بر بازار یا تقویت جایگاه رقابتی خود)

حفظ میزان سرمایه­گذاری شرکت، کاهش انتخابی میزان سرمایه­گذاری شرکت از طریق حذف گروه مشتریانی که سودآور نیستند، برداشت (دوشیدن) سرمایه­گذاری شرکت برای کسب نقدینگی، فروش دارایی­های شرکت با بالاترین قیمت ممکن. (کاتلر، 1385)

 

·    تصمیم‌گیری چند معیاره

روش تصمیم­گیری چند معیاره شامل یک سری از تکنیک­ها (از جمله جمع وزن­ها یا تحلیل­های همگرایی) استکه اجازه می دهد، طیفی از معیارهای وابسته به یک مبحث امتیازدهی و وزن دهی شده و سپس بوسیله کارشناسانو گروه­های ذینفع رتبه بندی شوند. (آذر و همکاران، 1389)

 

·    روش تحلیل شبکه‌ای

فرایند تحلیل شبکه‌ای، یکی از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره (MCDM) موسوم به فرایند تحلیل سلسله مراتبی یا روش تحلیل سلسله مراتبی توسعه یافته است که طی آن سلسله مراتب به شبکه‌ها تبدیل شده‌اند. در روش تحلیل سلسله مراتبی، مسائل به چند سطح مختلف تجزیه می‌شوند و مجموع این سطوح تشکیل یک سلسله مراتب را می‌دهد. در این روش، هر یک از عناصر، به عناصر سطح بالاتر وابسته می‌باشند. این امر نیز ضعف‌های اصلی این روش به شمار می‌رود (توماس،2009). همچنین شمار معیارهای قابل بهره‌گیری در این فرایند تحلیل سلسله مراتبی محدود است و برتری اساسی مدل تحلیل شبکه­ای بر این روش این است که فرایند تحلیل شبکه­ای وابستگی درونی بین معیارها را در نظر می گیرد ولی فرایند تحلیل سلسله مراتبی این وابستگی را در نظر نمی گیرد. (لانگ و همکاران، 2009)


متن کامل مقاله


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی