مقاله مدیریتی
الگوی نوین رقابت پذیری مبتنی بر سامانههایمدیریت دانش
چکیده:
این مقاله به بررسی نحوة تعامل سامانههای مدیریت دانش، استراتژیها و عملکرد شرکتها درفرآیند زنجیرة ارزش به منظور دستیابی به مزیت رقابتی پرداخته و یک الگوی سه بُعدی جهتترسیم این روابط ارایه نموده است، که نشان میدهد شرکتها بر پایة سامانههای مدیریت دانشخود، از چه استراتژی رقابتی استفاده میکنند و در کجای فرآیند زنجیره ارزش قرار دارند. الگویفوق نشان میدهد که ایجاد سامانههای مدیریت درونی جهت بهبود حافظه سازمانی2 فرصتی به منظور جلوگیری از محبوس شدن دانش در واحدهای وظیفهای و پایگاهی برای یادگیری ضمنی پدید میآورد و هم زمان سامانههای مدیریت دانش خارجی، اعضای زنجیرهارزش را برای همکاری بیشتر و ایجاد ارزش افزوده در محصولات به هم نزدیکتر خواهد نمود.
واژههای کلیدی: مزیت رقابتی، زنجیرة ارزش، حافظة سازمانی، سامانههای مدیریت.
1- مقدمه
از دهة گذشته صنایع مختلف با رقابت شدیدی مواجه شدهاند. هزینههای نیروی کار درکشورهایی نظیر چین و هند به مراتب پایین تر از کشورهای دیگر است. این مسئله بنگاههای شاغل در این صنعت را جهت کاهش قیمتها تحت فشار قرار داده است. اما به رغم همة کوششها برای کاهش بهای تمام شده، هم چنان مشکل پابرجا است.
در این مقاله الگویی جهت ایجاد مزیت رقابتی برای این بنگاهها، یعنی مؤسساتی با هزینه بالاپیشنهاد شده است، که طبق آن مزیت رقابتی، نتیجة بهبود فرایندهای درون و برون سازمانی بهمنظور ارتقای سطح دانش میباشد. در فرایند داخلی، تقویت «حافظة سازمانی» و در فرآیند خارجی یا زنجیرة ارزش، بهبود «سامانههای مدیریت دانش» مورد تأکید قرار گرفته است.مطالعات نشان میدهد که سازمانها هر یک تنها بر بخشی از ابعاد فوق پافشاری میکنند، در حالی که با خلق یک الگوی ترکیبی اثربخش، آنها میتوانند مزیت رقابتی بیشتری برای شرکتها پدید آورند.
برای دانلود متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید