مقاله مدیریت
نگرش فازی به بررسی وتحلیل ذینفعها و دیدگاه آنها در برنامه ریزی استراتژیک بخش کشاورزی
چکیده:
یکی از مراحل اساسی برنامهریزی استراتژیک شناخت شرایط محیطی و شناسایی ذینفعان و توجه به دیدگاههای آنان است. در این تحقیق با استفاده از روش طوفان مغزی به شناسایی ذینفعان بیرونی و درونی بخش کشاورزی پرداخته شد. در این راستا 14 گروه ذینفع درونی و 58 گروه ذینفع بیرونی و 70 مورد از دیدگاههای مختلف آنها شناسایی گردید. در ادامه با استفاده از روش دلفیفازی به بررسی و تحلیل تاثیر ذینفعان بیرونی و درونی شناسایی شده در این تحقیق، مبادرت گردید. نتایج تحلیل فازی نشان میدهد که در وضع موجود تاثیر ذینفعان بیرونی بیشتر از تاثیر ذینفعان درونی است. ضمنا محاسبات انجام شده نشان میدهد که وزن عددی و سطح محصور اعداد فازی مربوط به ذینفعان درونی کمتر از سطح محصور اعداد فازی مربوط به ذینفعان بیرونی است، لذا در تدوین استراتژیها میبایست به ذینفعان بیرونی بیشتر از ذینفعان درون بخشی توجه شود.
کلمات کلیدی: برنامه ریزی استراتژیک، ذینفع، منطق فازی، طوفان مغزی، کشاورزی
A Fuzzy Approach to Study and Analysis Stakeholders Viewpoints in Strategic Planning of Agriculture Section
One of the basic Stages of Strategic Programmer is the Recognition of Environmental Conditions. This Investigation has Performed on Basic of Stakeholders, External and Internal Effective Factors on Agriculture by the Brain Storming Method that 58 Exterior and 14 Interior Stakeholder Groups was Detected in Different Sections. In Continuous of the Research, the Rate of Influence Sensitivly of Stakeholders Detected was Analyzed and Considered by the Delphi.of Fuzzy In this Case, the Results of Fuzzy Analysis have Shown that Exteriors Stakeholders are more than Internal Stakeholders System. Incidentally, Numeric Weight and Area under Fuzzy Number Relative to the Exterior Stakeholders are Lesser than Exterior Stakeholders.Respectively, in Strategic Planning and Writing of Strategies must be Attended to the Exterior Stakeholders of Agricultur Section than Interior Stakeholders.
Key Word: Strategic Planning, Fuzzy Logic, Brain Storming, Agriculture, Stakeholders
مقدمه
پر واضح است که در دنیای پر تلاطم امروزی و در عصر اطلاعات و ارتباطات، مواجهه با مباحثی چون «جهانی شدن» و پدیدههایی مانند « شهروند جهانی»، «رقبای جهانی»، «مشتریان جهانی»، «عرضه کنندگان جهانی» و « توزیع کنندگان جهانی» نیاز به سازش در برابر تغییرات و سازگاری با تغییرات را از ضروریات سازمانها، قرار داده است. برنامهریزی استراتژیک[1] کوششی است ساختیافته برای اتخاذ تصمیمهای اساسی و انجام اعمالی که ماهیت سازمان، نوع فعالیتها و دلیل انجام آن فعالیتها توسط سازمان را در راستای برخورد منطقی با تغییرات محیطی، دیدگاههای ذینفعان و پدیدههای فوقالذکر شکل داده و میسر میگرداند (منوریان، 1386).