فرایند تحلیل شبکه ای
کاربرد فرآیند تحلیل شبکه ای جهت رتبه بندی تأمین کنندگان و عوامل مرتبط با تصمیم گیری در زنجیره تأمین
چکیده
در پاسخ به افزایش رقابت، کوتاه شدن چرخة عمر محصولات و تغییر سریع سلیقة مشتریان، بسیاری از سازمانها بر زنجیرة تأمین، به عنوان وسیلهای برای دستیابی به مزیت رقابتی بلند مدت، تأکید و تمرکز نموده اند. یکی از اجزای مهم مدیریت زنجیره تأمین مسأله ارزیابی، رتبه بندی و انتخاب تأمین کنندگان است، که این فرآیند در اصل یک مسأله تصمیم گیری چند معیاره است. مسائل مربوط به گزینش تأمین کننده، مسائلی پیچیده هستند که ممکن است بسیاری دغدغه های کمی و کیفی را به همراه داشته باشند. با توجه به ماهیت چند معیارة انتخاب تأمین کنندگان، فرآیند تحلیل شبکه ای به عنوان مدلی قدرتمند و قابل اطمینان میتواند به کاربرده شود. همچنین فرآیند تحلیل شبکه ای به عنوان ابزار تجزیه و تحلیل تصمیم برای حل مسائل چند معیاره گزینش تأمین کننده که شامل وابستگیهای درونی اند قابل استفاده است. فرآیند تحلیل شبکه ای متدولوژی پیچیدهای است و نسبت به متدولوژی سنتی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی نیازمند مقایسات بیشتری است و تلاش مضاعفی را میطلبد. برای نشان دادن کاربردی بودن مدلِ پیشنهادی، موردیبه عنوان مثال نیز ارائه شده است که خروجی مدل رتبه بندی نهایی و عوامل مهم در ارتباط با تصمیم گیری را نشان میدهد و با استفاده از این اطلاعات، تصمیم گیرندگان میتوانند جهت انتخاب تأمین- کننده راهبردی اقدام نمایند.
مقدمه
فشار رقابتی زیاد، بسیاری از سازمانها را بر آن میدارد تا محصولات و خدمات خود را سریعتر، ارزانتر و بهتر از رقیبان در اختیار مشتریان قرار دهند. مدیران نیز دریافته اند که انجام چنین کاری به تنهایی و بدون داشتن تأمین کنندگان رضایت بخش ممکن نیست. بنابراین، اهمیت فزاینده تصمیم های مربوط به گزینش تأمین کننده، سازمانها را به بازنگری در استراتژی های خرید و ارزیابی خود وا میدارد و به همین دلیل، گزینش تأمینکنندگاندر ادبیات مربوط به خرید اهمیت قابل توجهی یافته است. سالها مطالعه و پژوهش، معیارهای گوناگونی را که در گزینش تأمین کنندگان مهم هستند، مورد نظر خود قرار داده است. فرض اصلی آن مطالعات این است که بسیاری از سازمانها زمان زیادی را به دلیل اهمیت استراتژیک گزینش تأمین کنندگان، به ارزیابی اعضای زنجیرة تأمین خود اختصاص میدهند. مبحث گزینش تأمین کننده را با استفاده از مطالعات موردی سازمانهای درگیر 1 الرم در امر روابط خریدار- تأمین کننده، مورد بررسی قرار داده است. او چندین عامل مکمل دیگر را که باید در گزینش اعضای زنجیره تأمین در کنار عواملی چون کیفیت، هزینه، تحویل به موقع و خدمات مورد توجه قرار گیرند بر شمرده است. این عوامل در چهار گروه دسته بندی شدهاند: مباحث مالی، استراتژی و فرهنگ سازمان، فن آوری و گروهی از عوامل متفرقه. الرم همچنین به این نتیجه رسیده است که هیچ مدل منحصر به فردی وجود ندارد که با هر موقعیتی متناسب باشد
برای دانلود متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید