فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
کاربرد تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در رتبه بندی شاخص های ارزیابی جاذبه های توریستی |
چکیده: تحقیق در عملیات به عنوان یک روش علمی ریاضی تبدیل به یک ابزار مناسب جهت استفاده در بسیاری از حوزه های تصمیم گیری و مدیریتی شده است. مدل های ارایه شده در شاخه های مختلف تحقیق در عملیات می توانند به صورت عملی مدیران را جهت شناسایی وضعیت جاری و ارایه راهکارهای لازم به منظور ارتقا و پیشرفت یاری رسانند. مقاله حاضر، راهنمایی کاربردی در زمینه ارزیابی موثر و کارآمد جاذبه های توریستی برای سیاست گذاران و برنامه ریزان توسعه توریسم می باشد که قصد دارد بر اساس نظرسنجی به روش دلفی به مهمترین شاخص های ارزیابی جاذبه های توریستی و رتبه بندی آن ها با استفاده از تکنیک AHP دست یابد. در حال حاضر متأسفانه به دلیل عدم شناخت دقیق شاخص های ارزیابی و معیارهای رتبه بندی آن ها، در ارزیابی و برنامه ریزی توسعه جاذبه های توریستی کاستی های زیادی مشاهده می شود. بررسی های صورت گرفته نیز بیانگر آن است که تاکنون تحقیقاتی تکنیکال و اثباتی در این حوزه صورت نگرفته و تنها در بعضی از تحقیقات به گردآوری شاخص ها اکتفا شده است. نگارندگان در این مقاله ابتدا با استفاده از مستندات مرتبط و سپس با نظرسنجی از خبرگان شاخص های ارزیابی جاذبه های توریستی، معیارها و زیرمعیارهای اولیه رتبه بندی آن ها را شناسایی و تدوین کرده و به طراحی ساختار سلسله مراتبی اقدام ورزیدند. در پایان، با استفاده از دو پرسشنامه طراحی شده و سپس با استفاده از نرم افزار Expert Choice شاخص های ارزیابی جاذبه های توریستی با توجه به معیارهای تعیین شده، رتبه بندی شدند. |
کلید واژه: فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، شاخص، ارزیابی، جاذبه های توریستی مقدمه تنوع مستمر خود ادامه داده تا به یکی از بزرگترین در بیش از شش دهه گذشته، توریسم به توسعه و بخشهای اقتصادی در حال رشد دنیا تبدیل شود. مقاصد جدید بسیار زیادی در کنار مقاصد قدیمی در اروپا |
آمریکای شمالی ظهور کردهاند. تعداد توریستهای دنیا در سال 2010،
درآمد افراد، کاهش
با افزایش استانداردهای زندگی و
.
[
1
میلیارد نفر برسد تعداد در سال 2020 به 6
نقل انتظار میرود توریسم همچنان به رشد خود ادامه
ارزانتر شدن حمل و
آسانتر و
محدودیتهای مسافرت و
نقش توریسم در اقتصاد دنیا بیش از پیش شود.
داده، تعداد توریستها بیشتر شده و
پیچیدهتر شده است. در حال حاضر، توریستها به جای
صنعت توریسم امروزه نسبت به گذشته متنوعتر و
آنها تاکید بیشتری بر محیط زیست مقاصد داشته، ارزش بیشتری را نسبت به هزینهکرد خود انتظار دارند و اقامتهای طولانی، اقامتهای کوتاهمدتتری در مقاصد توریستی داشته، اما بر تعداد سفرهای خود افزودهاند.
اجتماعی و زیستمحیطی پایداری داشته و به منظور داشتن پایداری، باید به دقت برنامهریزی و مدیریت شود و متقاضی ارایه خدمات بهتری هستند. در نتیجه برای موفقیت در زمینه توریسم، یک منطقه باید از لحاظ اقتصادی، عوامل مختلف را در ملاحظات خود مورد توجه قرار دهد [
توسعه توریسم نقش اساسی را ایفاء
جاذبههای توریستی موجود، در پیدایش و
بدون شک بهرهمندی از منابع و
علمی به این مقوله میباشد.
کارآمد منابع توریستی نیز مستلزم نگاهی همه جانبه و
کارگیری موثر و
میکند. به
خواستهها برای بهرهمندی از
برنامهریزی هستند، چرا که منابع محدودند و
مقاصد توریستی نیازمند مدیریت و
جاذبههای
مدیریت موثری در زمینه استفاده از منابع و
آنها نامحدود میباشد. در صورتی که برنامهریزی و
موارد موجب اتلاف منابع
در برخی
توریستی وجود نداشته باشد، امکان استفاده از این منافع کاهش مییابد و
مبتنی بر واقعیت در رابطه با جاذبهها، شاخصها و
میشود. به همین دلیل، ضروری است که شناختی عمیق و
بهینهسازی
معیارهای رتبهبندی آنها حاصل گردد تا اولویت توسعه آنها بر مبنای یافتههایی متقن تعیین شده و
.
تضمین شود
اقدامات توسعهای در این زمینه
اولویت بندی آنها میباشد. در
هدف اصلی تحقیق پیش رو شناسایی شاخصهای ارزیابی جاذبههای توریستی و
این راستا اولویتهای مربوط به زیر شاخصهای معرفی شده در هر شاخص نیزمشخص خواهند شد جهت دانلود متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید |