فرایند تحلیل سلسه مراتبی AHP
استفاده از رویکردهای QFD و AHP در انتخاب تامینکننده
با مطالعه موردی در شرکت زمزم
چکیده
فرآیند انتخاب تامینکننده با اهمیتترین متغییر در مدیریت موثر شبکه زنجیره تامین مدرن میباشد چرا که در دستیابی به محصولات با کیفیت بالا و رضایت مشتری کمک شایانی میکند. یک انتخاب تامینکننده موثر به مدلهای تجزیه و تحلیلی توانمند و ابزارهای پشتیبانی تصمیمگیری برای توانایی ایجاد توازن بین معیارهای چندگانه ذهنی و عینی نیازمند است. همچنین لازم به ذکر میباشد که اکثر سازمانهای تولیدی با بیش از یک معیار برای انتخاب تامینکننده خود مواجه میباشند. در این مقاله بهکمک روش AHP به منظور اولویت بندی ویژگیهای مشتری و استفاده از دو سری از خانههای کیفیت در مدلQFD ، روشی جدید برای انتخاب بهترین تامینکننده ارایه گردید و در انتها برای سنجش کارایی روش پیشنهادی، به اجرای آن در شرکت زمزم پرداخته شده است.
کلمات کلیدی: انتخاب تامینکننده، AHP، QFD، تصمیمگیری چند معیاره.
1 مقدمه
یکی از فعالیتهای مقدماتی یک مدل زنجیره، ارزش تهیه خدمت برای مشتری بهوسیله افزایش ارزش در شبکه زنجیره آن میباشد. بهعلاوه، هدف هر سازمانی افزایش ایجاد ارزش در حین کاهش هزینههاست؛ بنابراین، انتخاب تامینکننده یک مساله کلیدی و حیاتی در زنجیره ارزش هر سازمانی میباشد [1]. فرآیند انتخاب تامینکننده با اهمیتترین متغییر در مدیریت موثر شبکه زنجیره تامین مدرن است چرا که در دستیابی به محصولات با کیفیت بالا و رضایت مشتری کمک شایانی میکند [2]. یک انتخاب تامینکننده موثر به مدلهای تجزیه و تحلیلی توانمند و ابزارهای پشتیبانی تصمیمگیری برای توانایی ایجاد توازن بین معیارهای چندگانه ذهنی و عینی نیازمند است [3]. در یک مرور جامع توسط وبر و همکارانش مشخص گردید که اکثر سازمانها با بیش از
یک معیار برای انتخاب تامینکننده خود مواجه میباشند [4]. بنابراین تصمیمگیری برای انتخاب تامینکننده به طور ذاتی یک مساله چند معیاره و یک تصمیم با اهمیت استراتژیک برای سازمان است [5].
مدل AHP (Analytic Hierarchy Process) یک رویه پشتیبانی تصمیمگیری میباشد که توسط ساعتی در سال 1988 برای مواجه با تصمیمگیریهای پیچیده، بی ساختار و چند معیاره ایجاد شد. مدل AHP میتواند در زمینههای گوناگون تصمیمگیری به کار برده شود. سه مرحله اساسی و پایهای AHP عبارتست از [1]:
1. تشریح یک مساله تصمیمگیری پیچیده به صورت سلسله مراتبی.
2. استفاده از تکنیکهای مقایسات زوجی برای تخمین اولویتهای نسبی شاخصهای گوناگون در هر مرحله از برنامهریزی سلسله مراتبی.
3. ترکیب این اولویتها برای ارزیابی کلی گزینههای تصمیمگیری.
مدل QFD (Quality Function Deployment) در حیطه مدلهای مربوط به مدیریت کیفیت قرار میگیرد و یک راهبرد خطی و ساختار یافته برای برگرداندن نیازهای مشتری در ویژگیها و خصوصیات محصولات و یا خدمات جدید پیشنهاد میکند. مدل شامل توسعه چهار ماتریس و یا به اصطلاح خانه میباشد [6].
وکورکا و همکارانش یک سیستم تخصصی را که جنبههای چندگانه در فرآیند انتخاب تامینکننده پوشش میداد؛ ایجاد کردند [7]. وبر و همکارانش تاریخچه انتخاب تامینکننده را طی 25 سال گذشته مورد بازبینی قرار دادند و چندین تکنیک و مدل پایهای را شناسایی کردند. آنها دریافتند که به طورکلی این تکنیک ها و مدل ها شامل مدلهای وزن دهی خطی، مدلهای عددی مانند EOQ و با درجه کمتر، مدلهای احتمالی بوده است [4]. ریچ، طی مقالهای چگونگی استفاده از مدل QFD را در ارزیابی نهایی تامینکنندهها در صنعت اتومبیل نشان داد. او به وسیله ماتریس HOQ (House Of Quality)، یک روش برای ارزیابی تامینکننده بر اساس انتظار مشتری ایجاد کرد [8]. نی و همکاران روشی برای انتخاب تامینکننده با کمک QFD توسعه یافته و روشهای داده کاوی ارایه دادند. آنها در مقاله خود از روش داده کاوی برای در نظر گرفتن احتیاجات مشتری و عملکرد اجزا در کل چرخه حیات محصول و از QFD توسعه یافته برای دو منظور زیر استفاده کردند: 1. توصیف احتیاجات و نیازمندیهای مشتریان و ویژگیهای وظیفهای 2. همبستگی بین تامینکنندگان و احتیاجات مشتری [9]. باتاچاریا و همکاران یک مدل ادغامی از روشهای QFD وAHP را برای انتخاب ربات استفاده کردهاند. در این روش از مدل QFD به منظور شناخت معیارهای نیازهای فنی و از AHP برای سنجیدن اولویتهای احتیاجات فنی استفاده شده است [1]. باتاچاریا و همکاران در مقالهی دیگری در سال 2010 با ادغامQFD و AHP به همراه معیار ضریب هزینه یک شیوه برای رتبهبندی و در نتیجه انتخاب تامینکننده مناسب از میان کاندیدها با در نظر گرفتن معیارهای چندگانه و در عین حال متضاد با هم در چارچوب زنجیره تامین، نیازهای مهندسی و نیازهای اساسی مشتریان ایجاد کردند و آن را QFD سلسله مراتبی نام نهادند [3].
در این مقاله قصد بر آن است که با استفاده از مدل AHP برای اولویت بندی ویژگیهای مشتری و سپس استفاده از دو ماتریس از مدل QFD، رویه ای برای انتخاب تامینکننده ارایه شود. بدین منظور این مقاله به صورت زیر سازماندهی شده است: بخش دوم، آشنایی با روش تصمیمگیری چند معیاره AHP. بخش سوم، مروری اجمالی بر مدل QFD و تشریح اولین خانه کیفیت موسوم به HOQ. بخش چهارم، تشریح مدل پیشنهادی، بخش پنجم، پیاده سازی روش پیشنهادی در یک کارخانه تولیدی و بخش انتهایی بحث و نتیجه گیری در مورد این پژوهش میباشد.
2 مواد و روشها
2-1 روش AHP
روش فرآیند سلسله مراتبی تجزیه و تحلیل ( (AHPیکی از مدلهای تصمیمگیری چند شاخصه میباشد که در سال 1988 توسط ساعتی پیشنهاد شد و نشان دهنده آن بود که چگونه میتوان اهمیت نسبی مجموعهای از فعالیتها را در مسایل تصمیمگیری چند معیاره تعیین کرد. از این فرآیند، میتوان برای گستره وسیعی از حوزههای تصمیمگیری که امکان یکپارچه کردن قضاوتها را برمبنای معیارهای کیفی ناملموس در کنار معیارهای کمی ناملموس فراهم میسازد؛ استفاده کرد [10]. روش AHP بر اصول زیر پایه گذاری شده است: 1) ترسیم درخت سلسله مراتبی 2) تدوین و تعیین اولویتها 3) سازگاری منطقی قضاوتها. AHP به طور وسیعی درحل بسیاری از مسایل تصمیمگیری پیچیده مورد استفاده قرار میگیرد [5، 11و12].
در اولین گام، یک مساله تصمیمگیری به صورت سلسله مراتبی ساختار مییابد. AHP در ابتدا یک مساله تصمیمگیری پیچیده چند معیاره را به معیارهای تصمیمگیری مرتبط به هم و همچنین گزینههای تصمیمگیری ساده تر تجزیه میکند (مساله تصمیمگیری را به چند مساله سادهتر تقسیم میکند). یک ساختار سلسله مراتبی دارای حداقل سه سطح میباشد: در سطر اول هدف نهایی مساله، در سطر دوم معیارهای چندگانهای که گزینهها را تعریف میکند (اگر معیارهای فرعی نیز وجود داشته باشد در این سطر قرار میگیرد) و گزینههای تصمیمگیری در سطر آخر قرار میگیرد [13]. گام دوم، مقایسهی گزینهها و معیارها میباشد. هنگامی که یک مساله تصمیمگیری به مسایل کوچکتر و در عین حال ساده تر تجزیه و ساختار سلسله مراتبی آن ایجاد شد؛ آنگاه اقدام به تعیین اهمیت نسبی هر یک از معیارها در هر یک از سطوح میکند. مقایسات زوجی از اولین سطح شروع و در آخرین سطح به اتمام میرسد و برتری یک گزینه بر گزینهی دیگر را مشخص میکند. در هر یک از این سطوح معیارها بر اساس میزان اثرگزاری و بر مبنای معیارهای مشخص شده در سطوح بالاتر مقایسه میشود [13]. در AHP، مقایسات زوجی چندگانه بر اساس مقیاس نه درجه ای پیشنهادی از سوی ساعتی انجام میگیرد (جدول 1). در گام آخر باید اطمینان حاصل نمود که سازگاری منطقی بین مقایسات زوجی صورت وجود داشته باشد زیرا کیفیت خروجیهای AHP اکیدا به سازگاری مقایسات زوجی صورت گرفته مربوط میباشد. بنابراین در این مرحله باید نرخ ناسازگاری محاسبه شود:
ابتدا باید بزرگترین مقدار ویژه ماتریس مقایسات زوجی (λmax) محاسبه گردد. سپس شاخص ناسازگاری از رابطه زیر محاسبه میشود:
n در معادله فوق معرف تعداد سطرها و یا ستون ماتریس مقایسات (تعداد معیارها) میباشد.
در گام بعدی نرخ ناسازگاری محاسبه میشود:
لازم به ذکر است که IIR (شاخص ناسازگاری تصادفی) از جدول مربوط استخراج میگردد و در صورتی که نرخ ناسازگاری کوچکتر یا مساوی 1/0 باشد (1/0 IR≤). آنگاه نتیجه میگیریم در مقایسات زوجی سازگاری وجود دارد و در غیر این صورت، لازم است تصمیمگیرنده در مقایسات زوجی تجدید نظر کند.
جدول 1. مقیاس نه درجهای اهمیت
شرح |
تعریف |
درجه اهمیت |
دو عنصر، اهمیت یکسانی داشته باشند. |
اهمیت یکسان |
1 |
یک عنصر نسبت به عنصر دیگر، نسبتاً ترجیح داده میشود. |
نسبتا مرجح |
3 |
یک عنصر نسبت به عنصر دیگر، زیاد ترجیح داده میشود. |
ترجیح زیاد |
5 |
یک عنصر نسبت به عنصر دیگر، بسیار زیاد ترجیح داده میشود. |
ترجیح بسیار زیاد |
7 |
یک عنصر نسبت به عنصر دیگر، ترجیح فوق العاده داده میشود. |
ترجیح فوق العاده زیاد |
9 |
|
ارزشهای بینابین در قضاوتها |
2،4،6،8 |