مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره و انجام پایان نامه و استخراج مقالات معتبر مدیریت. انجام پایان نامه به روش فرایند تحلیل شبکه ای(ANP) و فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)

مقاله مدیریت

دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۰۳ ب.ظ

طراحی و پیاده‌سازی نرم افزار جامع مدیریت دانش

(مطالعه موردی در گروه کارخانجات پارت لاستیک)


چکیده

در این مقاله به مطالعه و بررسی روند پیاده سازی سیستم جامع مدیریت دانش در گروه کارخانجات پارت لاستیک پرداخته شده است. این سیستم یک نرم افزار تحت وب بوده که با استفاده از تکنولوژی2007  [1]Microsoft SharePointو بر مبنای مدل بکوویتز و ویلیامز[2] پیاده سازی شده است. هدف از توسعه این سیستم، ایجاد و ساماندهی چرخه مدیریت دانش با استفاده از روش پویا[3] در سازمان می باشد. به منظور توسعه حوزه تحت پوشش این سیستم و حذف سیستمهای موازی، نظام پیشنهادات و مدیریت مستندات نیز در این سیستم ادغام شده اند.

برای سنجیدن تاثیر بکارگیری سیستم در سازمان، با استفاده از پرسشنامه های ارایه شده در [4] و توسعه آنها در چندین شاخص مورد نظر، قبل و بعد از نصب سیستم، نظرسنجی صورت گرفت که تحلیل نتایج آن روند رو به رشد و موفقی را در رسیدن به اهداف دانشی و بسترسازی جهت پیاده‌سازی کامل مدیریت دانش در سازمان، نشان داده است.

کلمات کلیدی

مدیریت دانش، نظام پیشنهادات،‌ مطالعه موردی، مدیریت مستندات


1-    مقدمه

عصر حاضر، عصر تغییر و تحول سریع دانش است . هر پنج سال و نیم حجم دانش دو برابر می شود، در حالی که عمر متوسط آن کمتر از چهار سال است و در چنین شرایطی دانش به عنوان یک منبع ارزشمند استراتژیک و دارایی مطرح می شود که نیازمند مدیریت است.

مدیریت دانش، فرآیندی است که در شناسایی، سازماندهی، انتشار و انتقال اطلاعات مهم به سازمان کمک می‌کند، همچنین در تأمین نیازهای تخصصی سازمان برای انجام فعالیت‌هایی نظیر حل مسئله، یادگیری پویا، برنامه‌ریزی راهبردی و تصمیم‌گیری در سازمان، مؤثر است. برای بهبود و اثربخشی کارشناسان خبره، گروه‌های سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان‌های مختلف اقدام به ارائه و ساخت پایگاه‌های اطلاعاتی برای دانش، نقشه‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای کاربردی سفارشی کرده‌اند.

در بعضی شرایط نتایج حاصل از پیاده سازی با اهداف تدوین شده فاصله دارند و این پروژه ها با شکست مواجه می شوند. در سال 1998 تحقیقاتی جهت یافتن مشکلات اجرای مدیریت دانش در سازمان ها انجام شده است. چهار مشکل اساسی ذیل از مهم ترین نتایج این تحقیق هستند[5]:

          کمبود حمایت مستمر از سوی مدیریت سازمان

          سمت گیری زیاد به تکنولوژی و کمبود توجه به فاکتورهای اساسی

          کم توجهی به تجربیات سازمان های با تجربه مدیریت دانش

          مشکل استفاده از اطلاعات کلیدی

وجود فرهنگ دانشگرا و زیربنای انسانی مناسب(فرهنگ)، مهم ترین دلیل موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان هاست .آمارها حاکی از آن هستند که 50% از مشکلات پیاده سازی مدیریت دانش مربوط به فاکتور فرهنگ و نیروی انسانی بوده و مشکلات مرتبط به حوزه ساختاری و تکنولوژیکی هر کدام تنها 25% نقش دارند[2].

در بخش دوم این مقاله ضمن تعریف مجدد مفاهیم پایه مثل دانش و چرخه مدیریت دانش بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز، رویکرد مفهومی در انطباق این مدل با ساختار داخلی پیاده سازی شده را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در بخش سوم ارتباط بین مدیریت دانش با سیستمهای دیگری مانند مدیریت مستندات و نظام پیشنهادات تشریح می گردد. در بخش چهارم معماری نرم افزار طراحی شده معرفی می گردد. و در بخش پنجم به نیازها و ضرورتها برای استقرار مدیریت دانش می پردازیم و در انتها بخشی از تجربیات جمع آوری شده در خصوص حرکت سازمان در این مسیر، شناسایی دانش، تکامل دیدگاه ها و توسعه آن به تمامی بخش های سازمان ارائه می گردد.


برای دانلود متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی