مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره و انجام پایان نامه و استخراج مقالات معتبر مدیریت. انجام پایان نامه به روش فرایند تحلیل شبکه ای(ANP) و فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)

مقاله مدیریت استراتژیک

پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۴:۲۵ ب.ظ

مالمکوئیست و تحلیل پوششی داده ها ابزاری برای سنجش بهره وری در مدیریت استراتژیک


چکیده:

مقدمه:  عموما بهره وری یا مطالعه عملکرد در طی زمان ، مقایسه کارایی یک بنگاه در دو زمان مختلف می باشد. شاخص مالمکوئیست ، تفکیک بهره وری کل را به دو جزء عمده آن یعنی تغییرات تکنولوژیکی و تغییرات کارایی میسر ساخته است. هدف از انجام این پژوهش سنجش میزان بهره وری بیمارستان های استان فارس با شاخص مالمکوئیست و با روش تحلیل پوششی داده ها می باشد که می تواند در برنامه ریزی های استراتژیک مفید واقع گردد.

روش پژوهش: پژوهش حاضر ، مطالعه ای توصیفی – تحلیلی و مقطعی است که طی شش ماهه اول و دوم سال1384  و 1385 ( در 4 دوره متوالی) و در سه زمینه کارایی فنی ، اقتصادی و مقیاسی برای  سنجش میزان بهره وری 21 بیمارستان استان فارس، انجام پذیرفته است. 

یافته ها: مطالعه نشان داد که در مقایسه 6 ماهه اول 85 با مدت مشابه در سال 84 ، 14 بیمارستان از نظر کارایی مقیاسی، 11 بیمارستان از نظر کارایی فنی و از نظر کارایی اقتصادی نیز ، 8 بیمارستان پیشرفت داشتند. در مقایسه میزان پیشرفت و یا پسرفت بیمارستان ها در 6 ماهه دوم 85 نسبت به 6 ماهه دوم 84 ، از نظر کارایی مقیاسی ، 16 بیمارستان ،در زمینه کارایی اقتصادی نیز16 بیمارستان پیشرفت داشتند.

نتایج: به نظر می رسد آشنا سازی مدیران بیمارستان ها با چگونگی سنجش بهره وری جهت سیاست گذاری و تصمیم گیری ها در اجرای مدیریت استراتژیک  و همچنین برای استفاده کارا از منابع در دسترس بسیار ضروری باشد.لذا توصیه می شود با سنجش بهره وری با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها و شاخص مالمکوئیست امکان مقایسه هر بیمارستان در دوره های زمانی متفاوت با سایر بیمارستان ها فراهم گردد.

کلمات کلیدی: بهره وری ، شاخص مالمکوئیست ، تحلیل پوششی داده ها ، مدیریت استراتژیک ، کارایی .

 

برای دانلود متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی