مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره و انجام پایان نامه و استخراج مقالات معتبر مدیریت. انجام پایان نامه به روش فرایند تحلیل شبکه ای(ANP) و فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)

مقاله مدیریتی

جمعه, ۲۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۵۱ ب.ظ

اعمال کنترل راهبردی اثربخش در شرکتهای هلدینگ: موانع و راه کارها

(مطالعه موردی گروه مپنا)

 

چکیده

کنترلهای راهبردی برای ایجاد تعادل بین مزایای کوتاه مدت سازمان و اداره موقعیت راهبردی بلندمدت سازمان و همچنین حصول اطمینان از اجرای صحیح برنامه های راهبردی می‌باشد. برای اعمال کنترلهای راهبردی اثربخش در شرکتهای هلدینگ، چندین عامل کلیدی باید مورد توجه قرار گیرد. در این پژوهش در ابتدا سعی می‌شود تا کنترلهای راهبردی و الزامات مربوطه مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه به بررسی موانع و راه کارهای مناسب برای اعمال کنترلهای راهبردی اثربخش در گروه مپنا پرداخته شود. لازم به ذکر است که این مقاله با توجه به تجربه کسب شده نویسنده مقاله به واسطه سالها فعالیت در زمینه مدیریت راهبردی و به عنوان مدیر برنامه ریزی راهبردی و همکاری با سازمانها و شرکتهای صاحب نام داخلی و خارجی از جمله گروه مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران)، شرکت رونالد برگر[1] آلمان و دانشگاه شهید بهشتی و سایر شرکتهای هلدینگ و همچنین مطالعات صورت گرفته در خصوص شرکتهای هلدینگ تهیه شده است.

 

کلمات کلیدی: کنترل، کنترل راهبردی ، شرکتهای هلدینگ ، کنترل راهبردی اثربخش، گروه مپنا

 


1- مقدمه

رقابت و تحولات محیطی، سازمانها را مجبور به اتخاذ تدابیری جهت پاسخ به این تحولات نموده است. اهمیت این موضوع در سازمانهای هلدینگ، به علت درگیری در زمینه‌های مختلف دو چندان می‌باشد. شرکتهای هلدینگ، گروهی از شرکتها می‌باشند که در آنها شرکتی خاص، مالکیت و یا مدیریت (و یا هر دو) شرکتهای دیگر را به عهده‌ دارد. از سوی دیگر از آنجائیکه ابعاد رقابت در این نوع از سازمانها معمولا در سطح بین‌المللی است، بنابراین اعمال کنترلهای راهبردی برای حصول اطمینان از حرکت صحیح سازمان و ارزش آفرینی بیشتر در این نوع سازمانها باید با دقت بیشتر صورت گیرد. برای این منظور شناسایی موانع و  بررسی و طراحی راه کارهای مناسب در این سازمانها نقش مهمی در موفقیت سازمان در دستیابی به اهداف خود دارد. با بررسی پژوهشهای انجام‌شده در خصوص اعمال کنترلهای راهبردی در شرکتهای هلدینگ، مشخص می‌شود که این نوع از سازمانها با توجه به ماهیت خود و مسایل چند بعدی با موانع جدی روبه رو هستند. آنچه در این مقاله آمده است، این است که الزامات اعمال کنترل راهبردی اثربخش در این نوع شرکتها چیست؟ از سوی دیگر به طور خاص، چه موانع و راه کارهایی در خصوص اعمال کنترل راهبردی در گروه مپنا وجود دارد؟ لیکن در ابتدا به منظور آشنایی با مفاهیم مورد استفاده، هریک از موارد به طور مختصر معرفی می‌شوند.


برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید



[1] Ronald Burger

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی