مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره و انجام پایان نامه و استخراج مقالات معتبر مدیریت. انجام پایان نامه به روش فرایند تحلیل شبکه ای(ANP) و فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)

مقاله مدیریتی

سه شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۵۵ ب.ظ

استراتژی کار آفرینی در صنایع کوچک و متوسط وتبیین وتعیین آن با به کارگیری مدل سلسله مراتبی (AHP)

 

چکیده

کارآفرینی نقش مهمی در پیشرفت اقتصاد جهانی بازی ﻣﻰکند و به عنوان نیروی شغلی توسعه اقتصادی در نظر گرفته ﻣﻰشود و ابزاری برای رشد و خدمت به نوآوری و تغییر ﻣﻰباشد. کارآفرینی مستلزم شناسایی، ارزیابی و بهره وری از فرصتها است. اگر چه تحقیقات زیادی در رابطه با ادبیات روش مورد استفاده در این مقاله MADM و  AHPدر رشته های مختلف انجام شده است ولی در خصوص کاربرد آن درکارآفرینی تحقیقات اندکی صورت گرفته که با مشخص کردن اهداف، شاخصها و معیارهای سنجش کارآفرینی در صنایع کوچک و متوسط تصمیمات استراتژیک ﻣﻰتوان گرفت. همچنین در این مقاله سعی بر آن است که با ارزیابی و تجزیه و تحلیل معیارهای کمی و کیفی تعیین شده جهت اولویت بندی آن به روند کاراتر در شهرکهای صنعتی استان گلستان از 7 عامل اصلی مورد تایید خبرگان عوامل ضعیف تر را تقویت و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم که بعد از بررسی های به عمل آمده با استفاده از مدل سلسله مراتبی و نرم افزار Expert choice حمایت سیتم بانکی از سرمایه گزاران مهمترین عامل در کار آفرینی مشخص گردید.

واژه های کلیدی:

کارآفرینی، MADM،  AHP، صنایع کوچک و متوسط



1-مقدمه:

چون این مقاله تاکید بر عوامل کارآفرینی در صنایع کوچک و متوسط دارد راههای تحریک کردن این فرایند را مشخص ﻣﻰکند ، مفید است که یک دیدگاه کلی از مفهوم کارآفرینی بیان شود. ریشه کلمه کارآفرینی از فعل فرانسوی « EnterePrender » که به معنی متعهد شدن ﻣﻰباشد اقتباس گردیده است. [4] علیرغم حجم مقالات و ادبیات منتشره در خصوص کارآفرینی یک تئوری عام و کلی پذیرفته نشده است. بر طبق گفته ریچارد کانتیلون[1] که برای اولین بار این مفهوم را بیان کرد یک فرد کارآفرین کسی است که عدم قطعیت و ریسک را پذیرا باشد . در طی سالهای 1980 تا 1990 مفهوم و اهمیت صنایع کوچک و متوسط در سراسر جهان مقبولیت یافت و تحقیقات نشان ﻣﻰدهد که صنایع کوچک و متوسط تأمین کنندگان اصلی شغل های جدید هستند و بطور مثبتی در رشد اقتصادی کمک ﻣﻰکنند.صنایع کوچک و متوسط برای رضایت و بهرﻩوری عامل مهمی ﻣﻰباشند . علیرغم پیدایش و ظهور کارآفرینی در دنیای کار و دنیای آکادمیک، برخی تنش ها در ادبیات و نوشته جات آکادمیک با توجه به تعریف دقیق آن وجود دارد،اگر چه این تنش با مسائل وموضوعات مشابهی در نوشته جات وسیعتر کارآفرینی موافق و سازگار می باشد[10].در صنایع کوچک و متوسط ،کار افرینی یکی از مهمترین مسائل اساسی است از آنجایی که کار آفرینی بیشتر از احساسات و درون هر فرد نشأت می گیرد .به همین خاطر چون کار آفرینی یک واژه کلامی بوده و قابل اندازه گیری نیست،بنا براین باید به طریقی آن را به یک واژه کمی تبدیل کردتا قابلیت اندازه گیری را دارا شود.یکی از این روشهای تبدیل،AHP[2]است.بخش های این مقاله به شرح زیر طرح ریزی شده اند:در ابتدا مفاهیم کارآفرینی و عوامل موثر بر آن معرفی شده است.بخش دوم به بررسی مبانی نظری تحقیق می پردازد در این بخش کلیات استراتژی کار آفرینی در صنایع کوچک و متوسطو فرایند تحلیل سلسله مراتبی مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش سوم، مروری بر پیشینه مطالعات تجربی انجام می گیرد. در این بخش، پیشینه استراتژی کار آفرینی در صنایع کوچک و متوسط و سوابق استفاده از AHPدر تصمیم گیری چند معیاره کنکاش شده است.

 بخش چهارم متدولوژی پیشنهادی را ارائه می کند که در آن فرایند استراتژی کار آفرینی در صنایع کوچک و متوسط ، در ترکیب با AHP بکار گرفته شده است. در پایان نیز نتایج حاصل از اجرای این مدل در شهرکهای صنعتی استان گلستان نشان داده شده است.


برای دانلود متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی