مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره و انجام پایان نامه و استخراج مقالات معتبر مدیریت. انجام پایان نامه به روش فرایند تحلیل شبکه ای(ANP) و فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)

کارت امتیازات متوازن

دوشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۶ ب.ظ

کاربرد کارت امتیازی متوازن در بهبود آموزش عالی

 

 چکیده

 

این مقاله به بررسی چگونگی کاربرد کارت امتیازی متوازن در بهبود آموزش عالی پرداخته است و این که یکی از ابزارهای حفظ وآموزش  نیروی انسانی دانشگاه است و قوت وضعف آن مستقیما در کارایی واثر بخشی جامعه نمود پیدا می کند. بنابراین داشتن یک روش جامع ارزیابی عملکرد برای این سازمان در راستای استراتژی هایش از اهمیت بالایی برخوردار است. روش کارت امتیازی متوازن  با در نظر گرفتن دارایی های مشهود ونامشهود وتاثیر هر کدام بر یکدیگر، به عنوان یک روش جامع ارزیابی عملکرد شناخته شده است. که در ابتدا بر اساس چشم اندازهای کارت امتیازی متوازن، شاخصهای عملکرد در دانشگاه را اشاره شده ودر ادامه چالشهای آن را در مقام عمل نیز از نظر گذرانده شده است.

 

کلمات کلیدی: کارت امتیازی متوازن،1ارزیابی عملکرد،2آموزش عالی، استراتژی

 

 

1- مقدمه

در عصر دانش واطلاعات رقابت به طور فزاینده ای گسترش یافته و سازمانها الزام دارند بر روی ماموریت، استراتژی و مدیریت عملکرد متمرکز شوند. توسعه سریع در بخش آموزش دانشگاهی سبب ایجاد تغییرات در عرضه و تقاضای دانش آموختگان آموزش عا لی شده و کیفیت آموزشی را نیز تحت تاثیرقرار داده است. اکثر کشورها در زمینه آموزش عالی سرمایه گذاری کلانی را به منظور باقی ماندن در بازار رقابت جهانی هزینه کرده اند. از این رو در سالهای اخیر پژوهشها در آموزش عالی بر ارزیابی عملکرد و بهبود عملکرد متمرکز شده است، در این خصوص روشها وابزارهای متفاوتی بکار گرفته شده است، ازجمله جامع ترین این روشها؛ کارت امتیازی متوازن (BSC)می باشدکه توسط کاپلان و نورتون3 ارائه شده است وکه این ابزار به حل مسائل در ارتباط با ارزیابی عملکرد کاری می پردازد. ارزیا بی عملکرد سازمانها در گذشته بیشتر بر اساس شاخص های مالی بوده است، شاخص های مالی در ارزیابی عملکردعمدتا" بر مقاصد کوتاه مدت تمرکز دارد و از مقاصد بلند مدت که سرمایه گذاری برای آینده و خلق ارزشهاست غفلت دارد. کارت امتیازی متوازن یک سیستم اندازه گیری عملکرد، یک سیستم مدیریت استراتژیک و یک ابزار ارتباطی است کارت امتیازی متوازن، شاخصهای مالی سنتی را حفظ می کند، اما شاخص های مالی تنها داستانی است از وقایع گذشته یک سازمان است، نه یک روایت کافی برای سازمانهای عصر صنعتی وفرا صنعتی[8]. پس شاخصهای مالی به تنهایی کافی نیستند، در عین حال این شاخص­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­­­­­­­­­­ها جهت هدایت و ارزیابی سازمانهای این عصر در زمینه خلق ارزش از سرمایه گذاری بر روی مشتریان، تأمین کنندگان، پرسنل، فرآیندها، تکنولوژی و نوآوری لازم هستند. کارت امتیازی متوازن، شاخصهای مالی از عملکرد گذشته را با شاخصهایی از تبیین کننده های عملکرد آینده تکمیل می کند. موسسات آموزش عالی به منظور بهبود عملکرد خود باید ابزار مدیریت استراتژیک را توسعه دهند،کاربرد ابزاری همچون BSCشرایط را برای پیشرفت ارزیابی موسسات آموزشی عالی مهیا نموده و این امکان را فراهم می نماید که منابع را در یک روش راهبردی مناسب تخصیص داد.از این رو مقاله حاظر به کاربرد BSCدر ترویج و گسترش کیفیت و بهبود عملکرد در آموزش دانشگاهی پرداخته است.


برای دانلود متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی