مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره و انجام پایان نامه و استخراج مقالات معتبر مدیریت. انجام پایان نامه به روش فرایند تحلیل شبکه ای(ANP) و فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)

فرایند تحلیل شبکه ای ANP

دوشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۲۶ ب.ظ

ارائه مدل تلفیقی تحلیل سلسله مراتبی فازی، تحلیل رابطه­ای خاکستری و برنامه­ریزی چند هدفه

به منظور انتخاب شریک تجاری

 

علی محمدی*، مهناز حسین‌زاده**، محمد باقرزاده آذر***

 

چکیده

 امروزه همگام با افزایش جمعیت، صنایع به سوی فن­آوری­هایی می­روند که بتواند هم سرعت تولید را بیشتر نمایند و هم کیفیت محصولات را بالا ببرند. طراحی، تولید و مهندسی به کمک کامپیوتر، یکی از جدیدترین فن­آوری­هایی است که در عرصه وسیعی از صنایع و علوم کاربرد دارد، به گونه­ای که امروزه شرکت­ها در پی آنند که تا حد امکان، به نحوی مؤثر، از این فن­آوری­ها بهره‌گیری نمایند و بدین منظور، همواره در جستجوی بهترین شرکت­های ارائه دهنده این قبیل خدمات برای تسهیل فرایندهای خود هستند. در این مقاله، نخست تلاش شده است تا دیدی کلی در رابطه با طراحی، تولید و مهندسی به کمک کامپیوتر ایجاد شود. سپس مدلی تلفیقی از سه تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، تحلیل رابطه­ای خاکستری و برنامه­ریزی چند هدفه ارائه شده است. در مطالعه­ای موردی، این مدل به عنوان ابزاری قدرتمند برای تصمیم‌گیری یک شرکت برای رده­بندی و انتخاب چندین شرکت دارای عملکرد برتر در زمینه طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر، به عنوان شرکای تجاری، به کار گرفته شده است.

 

کلید واژه‌ها: طراحی، تولید و مهندسی به کمک کامپیوتر،تحلیل رابطه­ای خاکستری، فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، برنامه­ریزی چند هدفه صفر و یک.

مقدمه

      با ظهور مفاهیم نوین در ابعاد گوناگون طراحی و تولید و محور قرار گرفتن انعطاف به جای بهره‌وری، ضرورت بهره­گیری از امکاناتی که قادر به عرضۀ توانایی بیشتر در حوزۀ طراحی و تولید باشند، کاملاً مشهود گردیده است. این امکانات که امروزه با واژه­هایی چون طراحی و تولید به کمک کامپیوتر نام­گذاری شده­اند، حدود 35 سال قدمت دارند. امروزه به دلیل اتخاذ راهبرد مشتری­گرایی توسط سازمان‌ها به منظور افزایش قدرت رقابت و حفظ بقاء، سیستم­های تولید آنها بیشتر به سمت تولید سفارشی گرایش پیدا کرده است و کمتر از تولید انبوه حمایت می­شود. از این­رو، سازمان­ها همواره به دنبال فن­آوری­هایی هستند که بتوانند تأثیر بیشتری بر بهینه نمودن عوامل کلیدی موفقیت، نظیر افزایش سرعت تولید، کاهش ضایعات تولید، افزایش قابلیت اطمینان در زمان تحویل، کاهش هزینه تولید و غیره داشته باشند [9].

بر خلاف دوره­های قبلی رشد و تکامل فن­آوری که تمرکز طراحان و تولید­کنندگان بر تفکیک عملیات و بالا بردن صحت و دقت عملکرد­ها بود، امروزه ضمن حفظ فاکتور­های کیفی گذشته، با تجمیع مراحل اجرائی به کمک حافظه­های کامپیوتری، امکان ایجاد سرعت عمل بالاتر و تنوع فعالیت­ها، چه در مراحل طراحی و چه در تولید قطعات، فراهم آمده است. با توجه به توان بالای پردازش اطلاعات توسط کامپیوتر­های امروزی، علاوه بر بهبود بهره­وری طراحی و بهتر شدن کیفیت آن، تدارک اسناد و مدارک لازم برای طی مراحل تولید، به‌ویژه ایجاد بانک اطلاعاتی برای دستیابی به تولید مطمئن­تر و با خطای اجرایی محدود پدید آمده است.

فن­آوری طراحی، ساخت و مهندسی به کمک کامپیوتر[1] عبارت است از به‌کارگیری کامپیوتر در طراحی، آنالیز مهندسی و ساخت قطعات و مجموعه­های مهندسی [3]. این فن­آوری، روشی کارا، دقیق و منسجم برای تولید محصولات با کیفیت بالاست. سیستم­های طراحی به کمک کامپیوتر و تولید به کمک کامپیوتر که ابتدا مستقل از یکدیگر بودند، امروزه به صورت سیستم­های منسجم درآمده­اند، به نحوی که می­توانند کلیه مراحل طراحی و تولید یک محصول خاص را از ابتدا تا لحظه حمل آن زیر نظر داشته باشند. هدف کلی از استقرار این سیستم، افزایش چابکی و انعطاف­پذیری سازمان­های تولیدی است [22].

 

برای دانلود متن کامل مقاله اینجا کلیک  نمایید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی