مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره پایان نامه و استخراج مقالات مدیریت

مدیران برنامه

مشاوره و انجام پایان نامه و استخراج مقالات معتبر مدیریت. انجام پایان نامه به روش فرایند تحلیل شبکه ای(ANP) و فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)

فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

دوشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۰۷ ب.ظ
کاربرد تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در رتبه بندی شاخص های ارزیابی جاذبه های توریستی
 
 
 
چکیده: 

تحقیق در عملیات به عنوان یک روش علمی ریاضی تبدیل به یک ابزار مناسب جهت استفاده در بسیاری از حوزه های تصمیم گیری و مدیریتی شده است. مدل های ارایه شده در شاخه های مختلف تحقیق در عملیات می توانند به صورت عملی مدیران را جهت شناسایی وضعیت جاری و ارایه راهکارهای لازم به منظور ارتقا و پیشرفت یاری رسانند. مقاله حاضر، راهنمایی کاربردی در زمینه ارزیابی موثر و کارآمد جاذبه های توریستی برای سیاست گذاران و برنامه ریزان توسعه توریسم می باشد که قصد دارد بر اساس نظرسنجی به روش دلفی به مهمترین شاخص های ارزیابی جاذبه های توریستی و رتبه بندی آن ها با استفاده از تکنیک AHP دست یابد. در حال حاضر متأسفانه به دلیل عدم شناخت دقیق شاخص های ارزیابی و معیارهای رتبه بندی آن ها، در ارزیابی و برنامه ریزی توسعه جاذبه های توریستی کاستی های زیادی مشاهده می شود. بررسی های صورت گرفته نیز بیانگر آن است که تاکنون تحقیقاتی تکنیکال و اثباتی در این حوزه صورت نگرفته و تنها در بعضی از تحقیقات به گردآوری شاخص ها اکتفا شده است. نگارندگان در این مقاله ابتدا با استفاده از مستندات مرتبط و سپس با نظرسنجی از خبرگان شاخص های ارزیابی جاذبه های توریستی، معیارها و زیرمعیارهای اولیه رتبه بندی آن ها را شناسایی و تدوین کرده و به طراحی ساختار سلسله مراتبی اقدام ورزیدند. در پایان، با استفاده از دو پرسشنامه طراحی شده و سپس با استفاده از نرم افزار Expert Choice شاخص های ارزیابی جاذبه های توریستی با توجه به معیارهای تعیین شده، رتبه بندی شدند.

 
کلید واژه: فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، شاخص، ارزیابی، جاذبه های توریستی

مقدمه
تنوع مستمر خود ادامه داده تا به یکی از بزرگترین در بیش از شش دهه گذشته، توریسم به توسعه و بخشهای اقتصادی در حال رشد دنیا تبدیل شود. مقاصد جدید بسیار زیادی در کنار مقاصد قدیمی در اروپا 
آمریکای شمالی ظهور کردهاند. تعداد توریستهای دنیا در سال 2010، درآمد افراد، کاهش با افزایش استانداردهای زندگی و . [ 1 میلیارد نفر برسد تعداد در سال 2020 به 6 نقل انتظار میرود توریسم همچنان به رشد خود ادامه ارزانتر شدن حمل و آسانتر و محدودیتهای مسافرت و نقش توریسم در اقتصاد دنیا بیش از پیش شود. داده، تعداد توریستها بیشتر شده و پیچیدهتر شده است. در حال حاضر، توریستها به جای صنعت توریسم امروزه نسبت به گذشته متنوعتر و آنها تاکید بیشتری بر محیط زیست مقاصد داشته، ارزش بیشتری را نسبت به هزینهکرد خود انتظار دارند و اقامتهای طولانی، اقامتهای کوتاهمدتتری در مقاصد توریستی داشته، اما بر تعداد سفرهای خود افزودهاند. اجتماعی و زیستمحیطی پایداری داشته و به منظور داشتن پایداری، باید به دقت برنامهریزی و مدیریت شود و متقاضی ارایه خدمات بهتری هستند. در نتیجه برای موفقیت در زمینه توریسم، یک منطقه باید از لحاظ اقتصادی،  عوامل مختلف را در ملاحظات خود مورد توجه قرار دهد [ توسعه توریسم نقش اساسی را ایفاء جاذبههای توریستی موجود، در پیدایش و بدون شک بهرهمندی از منابع و علمی به این مقوله میباشد. کارآمد منابع توریستی نیز مستلزم نگاهی همه جانبه و کارگیری موثر و میکند. به خواستهها برای بهرهمندی از برنامهریزی هستند، چرا که منابع محدودند و مقاصد توریستی نیازمند مدیریت و جاذبههای مدیریت موثری در زمینه استفاده از منابع و آنها نامحدود میباشد. در صورتی که برنامهریزی و موارد موجب اتلاف منابع در برخی توریستی وجود نداشته باشد، امکان استفاده از این منافع کاهش مییابد و مبتنی بر واقعیت در رابطه با جاذبهها، شاخصها و میشود. به همین دلیل، ضروری است که شناختی عمیق و بهینهسازی معیارهای رتبهبندی آنها حاصل گردد تا اولویت توسعه آنها بر مبنای یافتههایی متقن تعیین شده و . تضمین شود اقدامات توسعهای در این زمینه اولویت بندی آنها میباشد. در هدف اصلی تحقیق پیش رو شناسایی شاخصهای ارزیابی جاذبههای توریستی و این راستا اولویتهای مربوط به زیر شاخصهای معرفی شده در هر شاخص نیزمشخص خواهند شد

جهت دانلود متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی